Welcome week - Reisverslag uit Québec, Canada van Juriefranken - WaarBenJij.nu Welcome week - Reisverslag uit Québec, Canada van Juriefranken - WaarBenJij.nu

Welcome week

11 Januari 2015 | Canada, Québec

De eerste week zit er op en die was redelijke goed vol gepland. De beruchte Welcome Week. Nadat we maandag niet al te vroeg van start zijn gegaan met een aantal welkoms praatjes en introductie was het in de middag weer tijd om naar het winkelcentrum te gaan en de vergeten inkopen te doen. Waarna er zoals het een echte introductie week betaamd savonds een aardig aantal biertjes werd gedronken en voor het eerste de kroeg werd opgezocht. Ook de dinsdag was ingeruimd voor een aantal formele/informatieve zaken zoals het regelen van de verzekering en een informatiesessie over studeren en de studievereniging. En we mochten gezellig naar de Dean's cocktail party, zonder cocktails. Het zei hem voor deze keer vergeven ;). Als avondeten hebben we gegeten bij een bring your own wine restaurant en zoals de naam het zegt moesten we onze eigen drank mee nemen en konden we in het restaurant kiezen uit pasta of mosselen. En sinds tijden heb ik de mosselen weer gekozen, ik moet zeggen dat ik geen spijt heb gehad van de keuze. Op woensdag stond voor de lunch het proeven van een typische quebecaans gerecht op het programma, Poutine, het is een bak friet met blokjes kaas en dat dan ondergedompeld in een bak jus. Zei zagen het zoals bij het broodje kebab zien, om op te eten na het stappen. Ondanks dat ik een broodje kebab toch wel graag mag en ik toch vrij zeker dat dit de laatste keer was dat ik Poutine heb gehad. Savonds stond een van de betere activiteiten van de week op het programma, namelijk ijs vissen. Op een meer in de buurt werden we in groepjes van 6 tot 9 in een huisje gepropt en mochten we de lijntjes uithangen in het water en hopen dat de vissen bijten. En Jahoor binnen 2 minuten hadden we beet, we hadden er dan ook goede hoop op dat we veel vis zouden vangen. Het tegendeel was echter waar 3 uur later vingen we pas onze tweede vis en bij deze twee bleef het dan ook en dat terwijl en huisjes waren met een visvangst in de dubbele cijfers. Maar ach we hebben ons er goed vermaakt en er in plaats van serieus vissen maar een gezellige drink avond van gemaakt. Hwasub heeft ons dan ook ons eerste Koreaans drankspelletje geleerd, het is zeker de moeite waard om het filmpje op mijn Facebook te bekijken. We waren ongeveer rond middernacht weer terug en konden we ons op gaan maken voor een rustig dagje de volgende dag. Om 1h was het tijd voor iedereen om zijn schaats kunsten te laten zien. Van mijn als Nederlander werd na de afgelopen olympische spelen veel verwacht, ik moest ze echter teleurstellen is was al blij dat ik bleef staan als ik enige snelheid probeerde te maken. Savonds zijn we weer de kroeg in gedoken in een bar waar gekaraoked kon woren en goeie flessen Budweiser kon kopen. Het was dan ook maar goed dat ik nog redelijk op tijd naar huis ben gegaan en niet mee heb afgesloten.
Vrijdag was de laatste dag van de introductie en ook meteen de leukste. Eerst hebben we een tour gehad door het mooie oude centrum van Quebec gevolgd door een bezoek aan een waterval die blijkbaar hoger is dan de Niagara falls (wel smaller). En savonds was het tijd voor een wedstrijd van de plaatselijke hockeyclub, Rempart du Quebec, het geluk was echter niet aan onze zijden en er werd verloren. Het was een leuke ervaren, maar toch miste ik enige sfeer. Er werd niet geschreeuwd, gezongen of gescholden door het publiek en de meeste bleven netjes zitten na een doelpunt.

Nu ga ik afsluiten en snel nog een biertje halen en misschien nog even de kroeg in.

• 11 Januari 2015 - 12:26

Hans Franken:

leuk verslag van de introweek. Laat geregld iets van je horen.